Van Coop naar Plus, een grote verandering!

Supermarkt Coop Jongman sluit zaterdag 23 september om 13.00 uur de deuren om op woensdag 18 oktober om 9.00 uur de deuren weer open te doen als fonkelnieuwe PLUS supermarkt. Dat klinkt eenvoudig, maar dat blijkt het echt niet te zijn. Het is dan ook niet voor niets dat de winkel drieënhalve week dicht gaat. Eigenaar Johan Jongman gaat in op deze grote verandering voor hem, zijn personeel en natuurlijk de klanten.

Op 6 september 2021 werd de fusie tussen PLUS en COOP een feit. Hierdoor ontstond onder één sterk merk ‘PLUS’ op de derde plek wat betreft de grootste servicesupermarkten van Nederland. PLUS en COOP vormen samen een nieuwe coöperatie met voornamelijk zelfstandige ondernemers en een aantal filialen. Johan zegt hierover: “We zijn als COOP-ondernemers (Johan is ook voorzitter van de detaillistenvereniging van COOP, -red.) blij met deze fusie. We blijven sterk ondernemersgericht en lokaal bewust betrokken. Dat vonden we al belangrijk en dat blijft zo. Daarnaast is PLUS een onderneming waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen een vanzelfsprekendheid is en PLUS is al twee jaar achter elkaar Supermarkt van het Jaar door de beste prijs/kwaliteitverhouding.” Met een lach: “Je wilt graag bij de winnaars horen.”

Het heeft best even geduurd voordat bekend werd dat de COOP in Schoonebeek een PLUS werd. Waarom is dat? “We spreken over een enorme verandering met daarbij behorende investeringen. Het was dan ook geen eenvoudige keuze. Vergeet niet dat wij al sinds 2004 bestaan, eerst als C1000 en daarna als COOP. We hebben in de jaren daarna natuurlijk wel zaken aangepast, maar nu gaat echt alles aangepakt worden. Je mag gerust spreken van een complete make-over inclusief alle apparatuur en voorzieningen. En dat in een tijd waarin de kosten, net als voor iedereen natuurlijk, enorm zijn gestegen, dus dan begrijp je dat we niet over één nacht ijs zijn gegaan. Waarbij we ook nog te maken hadden met strenge veiligheidseisen van de overheid en voldoende risicoafdekking voor de toekomst. Dat soort trajecten kost daardoor nu eenmaal veel tijd en energie. Twee maanden geleden hebben we de knoop echter doorgehakt.”

Dit zal dan ook de reden zijn waarom jullie zo lang dicht zijn? “Zeker weten. Dat vonden we ook een heel moeilijke beslissing en we begrijpen heel goed dat klanten daar, zacht uitgedrukt, niet blij mee zijn. Maar ze mogen van ons aannemen dat het echt niet anders kan. Het resultaat zal er echter ook naar zijn. Hopelijk vergoedt dat straks deze sluitingstijd. Overigens hebben we bewust voor deze periode gekozen, later zou betekenen dat we tegen de feestdagen aan zouden lopen. Vanuit de bouwers werd wel aangedrongen op een latere periode, maar dat wilden we absoluut niet. Dat was voor de klant en ons nog lastiger geworden. Gelukkig zijn we hier uitgekomen.” 

Wat merken de klanten straks van de verandering? Glimlachend: “Klanten herkennen de winkel straks niet meer! Opvallend is in ieder geval dat we straks nog maar twee kassa’s hebben en daarnaast meerdere zelfscankassa’s. Dat zal voor de klanten wellicht wennen zijn, maar we gaan ze daar graag bij helpen. Daar worden onze medewerkers ook specifiek voor opgeleid. Van kassière naar gastvrouw zeg maar. Verder wordt de winkel helemaal opnieuw ingericht. Er komen rechte winkelstellingen met in het midden een pad er dwars tussendoor, heel overzichtelijk en een prettige routing dus. Verder is ons assortiment straks breder dan het nu is. Het goede nieuws is dat we een aantal lokale producten ook blijven aanbieden en dat alle huidige services blijven.”

Diana en Johan Jongman: ‘We hebben er zin in!”

Hoe kijk jij naar deze verandering en hoe kijkt het personeel hiernaar? “Mijn vrouw en ik hebben er heel veel zin in, maar het heeft ook heel wat voeten in aarde. Dat kost, naast het gewone werk, wel heel veel energie. Dat doet echter niets af aan het feit dat we ons verheugen op de nieuwe winkel. Ook de medewerkers kijken ernaar uit. We worden door de PLUS-organisatie heel goed begeleid en opgeleid. Ook na de opening nog een tijdlang. Binnenkort gaan we stage lopen bij een PLUS-winkel van dezelfde grootte die ook net vernieuwd is. De formule heet overigens Plus Briljant 2.0. Dus ook voor de overgang gaan we niet over één nacht ijs. Als de deuren straks weer open gaan, zijn we er helemaal klaar voor om de klant optimaal te bedienen.”

Kunnen we nog iets bijzonders verwachten bij de opening? “Jazeker en niet alleen bij de opening. Zaterdag 23 september zijn alle artikelen voor de helft van het geld te koop. Uiteraard komt er een knaller van een openingscampagne. Daar zijn we samen met de PLUS-adviseurs nog druk over aan het nadenken. Vanaf september tot aan de opening vindt de nodige communicatie plaats over alle veranderingen en straks dus de openingscampagne. Het zal een hele bijzondere campagne worden, want wij worden de 400ste PLUS-winkel in Nederland en met dat heuglijke feit gaat de organisatie ook iets bijzonders doen.”