De befaamde Boortorenwandeltocht, georganiseerd door Stichting Toercommissie, staat voor de 64ste keer op de agenda in Schoonebeek. Voorzitter Linda Diepeveen en bestuurslid Wim Maatje vertellen er graag over. “Het is een hele klus, maar het geeft veel voldoening”, zo vinden zij.
De Boortorenwandeltocht wordt altijd gehouden op de laatste zaterdag van augustus, in dit geval op 28 augustus. “Dat bepaalt de data voor de feestweek”, vertelt Wim Maatje, sinds bijna tien jaar verantwoordelijk voor de routes.
Het evenement ontstond in vroeger tijden als schaatstocht, in 1957 werden daaraan een fiets- en wandeltocht toegevoegd. Inmiddels is alleen de wandeltocht blijven bestaan en met groot succes. “Er waren zelfs periodes”, aldus Maatje, “dat er 5.000 wandelaars waren.” In die tijd waren er veel wandelgroepen, die door een jury werden beoordeeld. Nu zijn er jaarlijks 1500 tot 2000 deelnemers.
De NAM was in de begintijd betrokken bij de tocht. Jan Mast zat destijds namens de NAM in het bestuur. Later verdween die directe betrokkenheid. “Wel krijgen we nog een financiële bijdrage en we mogen nog steeds over het terrein lopen”, vertellen Linda en Wim.
Linda is pas sinds een jaar actief op het wandelpad en werd meteen voorzitter van de Toercommissie toen Gerard Blancke zijn vertrek bekendmaakte. Inmiddels maakt zij heel wat kilometers en samen met Wim liep zij reeds 40 kilometer.
Wim trad in 2012 toe tot het bestuur. “Er kwamen veel klachten over de routes. Blancke benaderde mij en zei ‘Als jij het beter kan, maak jij de routes maar’. En zo kwam ik erbij. Ik probeer de routes zo gevarieerd mogelijk te maken en hoor gelukkig goede reacties”, lacht hij.
Veel werk
Het organiseren van de Boortorenwandeltocht is een enorm karwei, maar iedereen zet zich er graag voor in. De afstanden zijn 5, 10, 15, 20, 25 en 40 kilometer en om de vijf jaar is er ook een route van 50 km.
Linda en Wim, elkaar aanvullend, geven een opsomming van alle werkzaamheden: “We maken de routes, benaderen de horeca voor rustpunten, maken de routebeschrijvingen en maken er gpx-files van. Er wordt een verkeersplan gemaakt en plaatsen op de dag zelf waarschuwingsborden. De EHBO wordt geregeld en er worden verkeersregelaars gevraagd. Die moeten allemaal een onlinecursus hebben gevolgd. We hangen de pijlen op en naderhand moet natuurlijk alles worden opgeruimd. Kort tevoren controleren we de paden, waarvoor we goede contacten met het waterschap hebben. Ook stemmen we alles af met de organisatie van andere activiteiten. De circa vijftig vrijwilligers worden voorzien van shirts en lunchpakketten. Verder bestellen we medailles.”
Natuurlijk moet nu ook rekening worden gehouden met de coronamaatregelen. Er wordt gezorgd voor een goede doorstroming. Daarom was de organisatie druk met de mogelijkheid voor online inschrijven op de nieuwe website om drukte op 28 augustus te voorkomen. Onlangs schrok de Toercommissie zich een hoedje: binnen drie dagen moest allerlei extra informatie bij de gemeente worden aangeleverd. Het is allemaal goed gekomen.
De start van de tocht is bij ‘t Aole Gemientehoes, waar De Bazuin speelt bij het vertrek van de deelnemers aan de 5 en 10 kilometer. De finish is bij de vertrouwde plek: De Witte Olifant, voorheen De Wolfshoeve.
Ondanks dit karwei beleven de bestuursleden van de Toercommissie er veel plezier aan (nieuwe bestuursleden zijn welkom). Een andere activiteit is sinds 2012 de midwinterhoornwandeltocht.